Off hay hak!
Temâşâ-i hayâl erbabına özge temâşâdır
Meâli ehline mâlum olur ise de sırrı muammadır
Ne anlar cahil-i nâdân olan sırrı muammadan
Bakar zâhir gözüyle sanki mîr-atı mücellâdır
Verâsın fehm-ü idrâk eyleyen yârâna aşk olsun
Değildir ehl-i irfâna hafî zâhir hüveydadır
Misâl etmiş onu Şeyh Küşterî gülzâr-ı dünyâya
Anınçün sâbıka zıll-i hâyâl ile müsemmâdır
Ul-ül ebsâr olan çeşm-i faziletle nigâh eyler
Cihâna ibret gözüyle bakmayan zahirde âmâdır.
Karagöz Hacivat perde gazeli
Yani diyor ki:
Hayal görmek, erbabı için başka türlü bi görüştür
Düşün anlamı işin ehline malum olur ama bu anlam gizli anlaşılmaz bir sırdır
Gönül gözü kapalı olanlar sırrı muamma’dan ne anlasın?
Yüzeydekine bakanlar aynaya bakar gibi sadece dış yüzeyi görür
Görünenin gölgesinde anlam arayan sevgiliye aşk olsun
Anlam kalp gözüyle görmesini bilenler için ortadadır
Şeyh Küşterî onu dünyanın gül bahçesine benzetir
Oun için önce gelen hayalin gölgesidir.
Gözleri derin bakanlar dünyayı erdemli bir bakışla değerlendirir
Evrene bir anlam çıkartmak için bakmayanlar aslında bildiğin kördür.
2 yorum:
Ben bu seriyi çok sevdim. Hiç yorum olmaması da garibime gitti. Küçük bir alıntıyla çorbada tuzum olsun isterim:
"İnsanın
gölgesiyle tanımlandığı bir çağda
marşlara düşer belki birkaç şey açıklamak
belki ruhların gölgesi
düşer de marşlara
mümkün olur babamı
varlık sancısıyla çığırmak"
İsmet Özel
Epeydir istikrarsız yazıyorum; seri ilerledikçe yorum yapanımız da olur muhakkak. Siftahımız sizden olmuş, güzel olmuş. Teşekkürler. Blogger profilinizi tanıyamamış galiba. Olsun yeni tanışıyorsak hoş geldiniz.
Gelelim İsmet Özel ve Amentü’ye. Gölge kavramı ne ilginç değil mi? İsmet Özel de “İnsanın gölgesiyle tanımlandığı bir çağda…” diyerek pejoratif mi düşünmüş gölgesi ile tanımlanmayı?
Gölgesine göre değişir tabi. Tasavvufi bir gölgeden bahsetmediği kesin.
Şiir 74’de yayınlanmış sosyalist dünya paltosunun altından müslüman hırkasını göstermeye karar verdiği döneme denk geliyor.
Siz ne dersiniz?
Yorum Gönder